Ziua internațională împotriva violenței și bullyingului în școală, inclusiv a hărțuirii cibernetice, în România, peste 100.000 de copii și adolescenți sună anual la 116 111, iar zeci de mii de cazuri în care viața copiilor a fost pusă in pericol și-au găsit rezolvarea la doar un apel distanță.

Tema din acest an este „Combaterea hărțuirii cibernetice și a altor forme de violență online care implică copii și tineri”.
Cyberbullyingul înseamnă bullying prin folosirea tehnologiilor digitale. Se poate întâmpla pe rețelele de socializare, pe platformele de schimb de mesaje, platformele de jocuri și pe telefoanele mobile. Este vorba despre un comportament repetat cu scopul de a-i speria, înfuria sau umili pe cei vizați.
Violența în mediile educaționale este o realitate zilnică care neagă milioanelor de copii și tineri dreptul uman fundamental la educație. 246 de milioane de copii și adolescenți se confruntă cu violența în școală și în jurul ei în fiecare an.
Bullyingul poate fi de mai multe tipuri:
- Bullyingul fizic– acțiuni sau serie de acțiuni îndreptate asupra victimei, care se manifestă prin loviri, îmbrânceli, distrugerea obiectelor personale etc.;
- Bullying verbal– acțiunea de a insulta, tachina, umili, intimida victima;
- Bullying relațional– acțiunea de a răspândi zvonuri neadevărate, minciuni, bârfe despre victimă;
- Bullying cibernetic– acel tip de bullying mediat de tehnologie, adică care se produce prin intermediul social media, prin mesaje text, e-mail sau orice altă platformă online prin care interacționează elevii.
Asigurarea accesului tuturor copiilor și tinerilor la medii de învățare sigure, incluzive și care să promoveze sănătatea este o prioritate strategică pentru UNESCO. Rezultatele cheie pentru activitatea UNESCO în acest domeniu sunt:
- Eliminarea violenței școlare și a agresiunii, inclusiv a violenței de gen în școală
- Prevenirea discriminării legate de sănătate și de gen față de elevi și profesori.