În anul 2018, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Dâmboviţa a avut o activitate destul de intensă în ceea ce priveste avizarea şi/sau autorizarea.

Au fost eliberate 126 avize de securitate la incendiu, un aviz de protecţie civilă, 51 autorizaţii de securitate la incendiu şi trei acorduri pentru organizarea jocurilor de artificii cu produse pirotehnice.
Au fost respinse 201 de documentaţii tehnice (109 solicitări privind eliberarea avizelor de securitate la incendiu, 91 privind eliberarea autorizaţiilor de securitate la incendiu, 1 solicitare privind eliberarea avizelor de protecţie civilă).
Au fost planificate 815 de controale şi s-au executat 855 controale de prevenire şi verificări, din care: 21 la localităţi, 488 la operatori economici, 320 instituţii, 2 controale la obiective hidrotehnice, 3 controale la operatori economici cu risc chimic, 6 controale de prevenire la obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, 15 audituri la persoane autorizate care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor. În urma controalelor executate s-au constatat 3007 de deficienţe, din care au fost soluţionate 322, reprezentând 11% din totalul deficienţelor.
Au fost aplicate sancţiuni contravenţionale principale în număr de 2016 reprezentând 1954 avertismente şi 245 amenzi contravenţionale în cuantum de 766500 lei. De asemenea, a fost aplicată o sancţiune contravenţională complementară de oprirea funcţionării ori utilizării construcţiilor în cazul unei amenajări de alimentație publică din municipiul Târgoviște. Sunt incluse și sancțiunile contravenționale aplicate pe linia avizării și/sau autorizării din punct de vedere al securității la incendiu și protecției civile. Privind respectarea prevederilor Directivei Europene SEVESO III, au fost executate 6 inspecţii colective la operatorii economici de nivel superior şi de nivel inferior. Inspectoratul pentru Situații de Urgență Dâmboviţa efectuează şi controale pentru a verifica dacă societățile dispun de o organizare corespunzătoare împotriva incendiilor.
Este foarte important să îndepliniți toate condițiile prevăzute de lege întrucât, în cazul unui control ISU, amenzile aplicate pot ajunge până la 10.000 RON.
Specialiștii ISU, entități aflate în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), au ca obiective principale apărarea împotriva incendiilor și intervențiile pentru limitarea și stingerea incendiilor, conform Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.
Din acest motiv, inspectorii ISU se ocupă și de controale la firme, pentru a vedea în ce măsură sunt respectate regulile de protecție la incendiu, dar și pentru a verifica dacă entitățile în cauză dețin autorizațiile necesare pentru a desfășura activitate în condiții de siguranță.
Astfel, dorim să vă atragem atenția cu privire la obligativitatea deținerii stingătoarelor de incendiu și a planului de evacuare.
Planul de evacuare trebuie să fie expus la vedere, iar stingătoarele de incendiu, trebuie să fie plasate în zone ușor accesibile, numărul lor variind în funcție de suprafața utilizată.
De asemenea, referitor la stingătoarele de incendiu, pe lângă faptul că este obligatoriu să le dețineți, trebuie să aveți în vedere și mentenanța acestora, pentru a vă asigura că în momentul izbucnirii unui incendiu acestea sunt funcționale și pot fi utilizate pentru a evita un dezastru.
Legea nr. 307/2006 și Ordinul nr.163/2007 prevăd măsurile care trebuie respectate în ceea ce privește organizarea apărării împotriva incendiilor la locul de muncă, iar Ordinul nr. 712/2005 conține dispozițiile privind instruirea salariaților în domeniul situațiilor de urgență.
Asigurarea întocmirii şi actualizării planului de intervenţie reprezintă obligaţia conducătorilor instituţiilor publice şi administratorilor operatorilor economici, acestea fiind întocmite în baza prevederilor Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor şi a O.M.A.I. nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor.
Planul de intervenţie se actualizează ori de câte ori este cazul, în funcţie de condiţiile reale, după actualizare, acesta supunându-se reavizării conform prevederilor Procedurii de avizare a planurilor de intervenţie.
Planul de intervenţie se întocmeşte pentru:
– operatorii economici şi instituţiile care au un număr de angajaţi cel puţin egal cu cel stabilit, conform legii, pentru întreprinderile mici;
– clădiri înalte şi foarte înalte, indiferent de aria construită.