An de an, la data de 17 mai, este marcată Ziua Internațională a Telefonului Copilului. Serviciile „Telefonul Copilului” ascultă, oferă consiliere specializată şi îndrumă copiii către servicii de asistenţă socială relevante pentru acele situaţii care impun intervenţie în regim de urgenţă.

România a fost a treia ţară din Uniunea Europeană care a pus la dispoziţia copiilor acest număr unic.
În România, Asociaţia Telefonul Copilului a fost înfiinţată în 2006, după finalizarea funcţionării serviciului 0800 8 200 200, timp de 5 ani, în cadrul programelor Phare finanţate de Uniunea Europeană, fiind promovat prin intermediul campaniilor „Casa de Copii nu e acasă” şi „Drepturile copilului sunt lege”. Este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, al cărei scop este acela de a proteja copiii împotriva oricărei încercări de încălcare a drepturilor lor şi împotriva oricărei forme de abuz. Povestea de succes a activităţi Asociaţiei şi a numărului gratuit pentru copii se datorează în totalitate apelanţilor, care au contactat în număr mare serviciul „telefonul copilului” şi au făcut ca acesta să îşi continue existenţa şi după încheierea proiectelor Phare.
În luna iulie 2008, Asociaţia Telefonul Copilului, în parteneriat cu Romtelecom (în prezent – Telekom Romania), i-a fost acordată de către Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii, licenţa pentru implementarea numărului unic european de asistenţă pentru copii, 116 111