Ziua mondială a drepturilor consumatorilor,marcată la 15 martie

Știri

În fiecare an, la 15 martie, este marcată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor ce are ca scop sensibilizarea la nivel mondial cu privire la drepturile şi nevoile consumatorilor.

Această zi a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, conform https://asfromania.ro. Ziua a fost sărbătorită de către mişcarea consumatorilor „Consumers International”, care, în prezent, cu peste 200 de organizaţii membre în peste 100 de ţări, reprezintă o mişcare internaţională de consum puternică, al cărei scop este de a ajuta la protejarea consumatorilor de pretutindeni.

În 2021, tema propusă este: „Modul de abordare în poluarea cu plastic” („Tackling Plastic Pollution”).În prezent, ne confruntăm cu o criză globală de poluare cu plastic. Deşi plasticul poate fi un material extrem de util în viaţa de zi cu zi, consumul şi producţia omenirii de materiale plastice au devenit nesustenabile.

„Poluarea cu plastic este una dintre cele mai presante probleme cu care se confruntă planeta noastră. Conştientizarea consumatorilor cu privire la criza materialelor plastice creşte în întreaga lume. Consumatorii au un rol esenţial în modelarea pieţei şi trebuie să îi sprijinim pentru a mobiliza întreprinderi şi guverne, pentru a ne asigura că un consum durabil este accesibil tuturor.”, a declarat Helena Leurent, director general „Consumers International”, citată pe site-ul www.consumersinternational.org.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost inspirată de preşedintele american John F. Kennedy, primul lider mondial care a făcut acest lucru. La 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. 15 martie 1962 reprezintă, astfel, momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor, menţionează https://anpc.ro.

În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după anul 1990. La crearea sa, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu avea autonomie, ci era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Naţională pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. Ordonanţa nr. 18/1992 reprezintă actul de naştere al instituţiei care acţionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora.

Un nou context de funcţionare este stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 2/2001, care reglementează înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului. În prezent, actul normativ care reglementează organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor este Hotărârea Guvernului nr. 700 din 11 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491 din 18/07/2012, modificată şi completată.


- Advertisement -

Mai multe

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -

Social