3.647 de controale și 535 de amenzi, în valoare de 2.768.000 lei, în urma acțiunii de control care a vizat Sistemul de Garanție Returnare, Garda Naţională de Mediu a desfăşurat, în perioada 05.07 – 05.08.2024, un control tematic realizat la nivel naţional, pentru verificarea implementării şi funcţionării Sistemului de Garanţie Returnare (SGR) la comercianţii care vând produse în ambalaje SGR şi la Administratorul SGR.
Acţiunea a beneficiat de sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), pe domeniile sale de competenţă, și s-a derulat în baza unui plan de acţiune comun, asumat de GNM și ANPC, pentru perioada menţionată.

Principalele abateri privind legislaţia specifică SGR care au impus sancționarea comercianților au vizat:
👉obligaţia de a utiliza programul informatic pus la dispoziţie de administratorul SGR, pentru raportarea ambalajelor;
👉 obligaţia de a încheia contracte cu Administratorul SGR, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din HG nr.1074/2021;
👉obligaţia de a organiza puncte de returnare pentru ambalajele SGR;
👉obligaţia de a permite exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare;
👉obligaţia de a se înregistra în baza de date gestionată de Administratorul SGR.
👉obligaţia comercianţilor de a ţine evidenţa numărului total al produselor comercializate în ambalaje SGR;
Totodată, pentru că nu a asigurat preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare cu o frecvenţă şi o manieră care să nu perturbe buna funcţionare a comercianţilor, Administratorul SGR a fost sancţionat cu amendă în valoare de 8.000 lei.
Prin actul de control, au fost impuse și următoarele măsuri în sarcina Administratorului SGR:
👉va gestiona istoricul colectărilor fiecărui punct de preluare, pentru stabilirea frecvenței și a programului de preluare ambalaje SGR, astfel încât să nu fie perturbată, în nici un fel, buna funcționare a comercianților (care are legătură cu sistemul garanție-returnare).
👉va finaliza modulele IT: modulul webshop pentru achiziționarea accesoriilor SGR, registrul ambalajelor SGR, modulul de management al transporturilor și al depozitelor societății, modulul financiar – ERP, modulul de integrare cu alte sisteme (Reverse Vending Machine – RVM, mașini de numărat, sistem logistic, aplicație mobilă logistică, Registrul Comerțului, semnătură calificată, ERP), modulul de aplicații mobile – aplicația de retailer și aplicația de gestiune a depozitelor și modulul de raportare.
👉se va asigura că sunt disponibile sisteme care îi permit să efectueze stocarea temporară în centrele de sortare și numărare, astfel încât să se evite formarea de stocuri în sistem supraaglomerat.
👉va prezenta o procedură însușită de înregistrare și de soluționare a reclamațiilor pentru palierele ce implică: comercianți, producători, transportatori și colaboratori externi ai sistemului de garanție-returnare.